Historien om Concept Interest

I 1998 etablerede Charlotte Bülow sig som selvstændig efter en karriere i blandt andet rejsebranchen – og hun kaldte sit firma for Concept Interest. Det var dengang et personligt ejet firma.

 

Hun beskæftigede sig med flere områder, men det primære område var salg af tryksager. Faktisk var der tale om en brokervirksomhed, idet Charlotte sad som mellemled mellem større tryksagsindkøbere og trykkerier i både Danmark, Tyskland og Finland. Det var en lukrativ forretning, og den første ansættelse skete allerede i 1999 – mindre end et år efter etableringen.

 

Samtidig med den ansættelse mødte hun Thomas Rosenstand, der dengang var direktør i en virksomhed i Aalborg. Ganske kort tid efter det møde blev Thomas Rosenstand ansat i Concept Interest, og nu begyndte en transformering af virksomheden væk fra rollen som mellemled og ind på det dengang yderst hårdt pressede marked for reklamebureauer.

 

Charlotte og Thomas identificerede et hul i markedet – der manglede ganske enkelt et strømlinet reklamebureau uden den ekstremt omkostningstunge opbygning med traditionelle kontaktfolk, art directors etc. De to skabte på et par år et reklamebureau, der markerede sig med en helt anden struktur end den kendte.

 

Samtlige designere havde den direkte kontakt med kunderne helt uden brug af kontaktdirektør, projektleder etc. Og dermed blev der skabt en organisation, der var markant billigere i drift og samtidig gav kunderne en helt ny oplevelse af nærhed og engagement.

 

Efter tre år som reklamebureau kunne de to ejere (Thomas Rosenstand havde i mellemtiden købt sig ind som medejer af Concept Interest, der nu var et ApS) konstatere, at kundetilgange var så voldsom, at bureauet måtte afvise nye kunder nærmest ugentligt. Medarbejderstaben var vokset til otte samt et stort antal freelancere.

 

Samme år blev Concept Interest det 5. bedst indtjenende reklamebureau i Danmark målt på nettooverskud pr. medarbejder – en position bureauet holdt fire år i træk.

 

Mens de gamle og etablerede reklamebureauer i Danmark havde travlt med at affærdige internettet som en reel platform, opbyggede Concept Interest sine kompetencer inden for især søgemaskineoptimering og webdesign. Sidstnævnte blev forestået af de eksisterende designere i samarbejde med virksomhedens programmører.

 

Søgemaskineoptimering blev hurtigt Thomas Rosenstands speciale, og allerede omkring 2002-2003 var han anerkendt som ekspert i Danmark på lige fod med for eksempel Mikkel deMib Svendsen m.fl.

 

Hurtigt blev Thomas en efterspurgt foredragsholder og underviser på området – samtidig med at tilgangen af kunder til søgemaskineoptimering nærmest eksploderede.

 

I 2007 var der omkring 10 mennesker beskæftiget med søgemaskineoptimering i Concept Interest – både fastansatte og freelancere.

 

I 2008 udgav Concept Interest den første bog om søgemaskineoptimering – SEO-LEX. Den blev med det samme en bestseller, og i skrivende stund (juni 2011) er der solgt tæt på 5.000 eksemplarer af e-bogen i Danmark. SEO-LEX udkom i 2010 også på engelsk, og den er blevet vel modtaget på det globale marked også.

 

Siden har Concept Interest udgivet en bog om AdWords samt en bog om søgemaskineoptimering af DanDomain shops. Også disse bøger er en stor succes: Der er solgt over 1.000 eksemplarer af AdWords bogen og omkring 400 af bogen om DanDomain shops.

 

I 2008 traf ejerne en beslutning om at downsize grundet et ønske om mere fritid. Reklamebureauet blev solgt fra sammen med alle medarbejdere på nær en enkelt. Dette betød, at al fokus blev lagt på søgemaskineoptimering og dermed beslægtet arbejde.

 

Primo 2009 etablerede virksomheden et datterselskab i Florida, USA. Formålet med dette var at sondere det amerikanske marked. Succesen lod ikke vente på sig, og efter få måneder stod det klart, at det amerikanske marked var så lukrativt, at det kunne betale sig at være der personligt. Derfor flyttede Thomas og Charlotte i efteråret 2009 til Florida, hvor fra de stadig driver Concept Interest i Danmark, Ciaps Inc (det amerikanske selskab) i USA samt en efterhånden større en gros- og handelsvirksomhed med hårprodukter i Danmark.

 

De danske kunder til søgemaskineoptimering betjenes fra Florida, hvor det er Thomas Rosenstand, der med hjælp fra både danske og amerikanske specialister trækker i trådene og skaber online synlighed for kunderne.

 

I december 2010 åbnede Concept Interest Danmarks første betalingssite for søgemaskineoptimering, hvor webmastere, e-købmænd m.fl. i et lukket forum kan uddanne sig inden for søgemaskineoptimering, online marketing og lignende. Efter blot 6 måneder online har hjemmesiden (E-University.dk) næsten 500 medlemmer, og nye kommer til dagligt.

 

I marts 2011 introducerede det amerikanske selskab en software på verdensmarkedet, der kan finde og udpege duplicate content på en hjemmeside. Softwaren (DCFinder) er den eneste af sin art i verden.

 

Fremtiden for Concept Interest, Ciaps Inc og handelsselskabet be-delicious ApS tegner lys. Der er flere nye projekter på vej, virksomhederne er alle kreditratet med verden højeste kreditrating – ”Triple A” fra Dun & Bradstreet.

2 comments on Historien om Concept Interest

  1. Et uddannelses sted for søgeoptimering det må jeg hellere kigge nærmere på. For det er ikke altid til, at finde ud af det med google:-)

  2. Dejlig historie, det er godt at høre om iværksætteri der virker.
    Jeg startede selv i kælderen for 11 år siden og er nu kommet op i lyset. Det er tilfredsstillende at have skabt sit eget levebrød, og samtidig givet andre mulighed for at leve af det de holder af at lave.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *