Det gælder om at spare

I et godt stykke tid var vi ansatte i firmaet temmelig nervøse for, om virksomheden var på vej til at gå fallit. Omsætningen var gået drastisk ned – mest på grund af finanskrisen, som har ramt så mange virksomheder i forskellige brancher hårdt – men også fordi en stor, international koncern i branchen havde valgt at kaste sig ind på vores marked og havde haft held til at “stjæle” en del af vores omsætning.

Situationen så temmelig håbløs ud, og da vores direktør en dag indkaldte alle medarbejdere til møde i kantinen samme dag klokken 13, var vi selvfølgelig bare endnu mere nervøse, for de fleste af os regnede helt sikkert med, at der så skulle meddeles en betalingsstandsning eller måske direkte en konkursbegæring.

Derfor var det en lettelse, at direktøren på mødet kunne fortælle, at vores virksomhed var blevet opkøbt af netop den multinationale koncern, som havde taget en del af vores markedsandel. Direktøren kunne nemlig også fortælle, at vores virksomhed skulle fortsætte uden en eneste afskedigelse, måske endda med en mindre udvidelse af medarbejderstaben.

Sagen var, at vores nye ejere havde valgt at drive sin egen, danske afdeling fra vores virksomhed, så fra og med det tidspunkt, ville vi som medarbejdere i den nye koncern faktisk repræsentere en endnu større markedsandel end tidligere. Men direktøren lagde ikke skjul på, at der i en periode ville blive tale om en hel del ekstra arbejde.

Det ville der ikke mindst i kraft af, at vores gamle, hæderkronede firmanavn nu skulle forsvinde, og vi skulle omdøbes til den internationale koncerns navn. Det betød ikke bare, at alle skilte med vores navn skulle udskiftes, men også at alt vores fortrykte papirmateriale skulle udskiftes med nyt, som er trykt med ejerens logo og navn. Heldigvis har vi vores trofaste trykkeri i København: http://www.jensenprint.dk/

Det blev et stykke arbejde, som den afdeling, hvor jeg er beskæftiget, skulle tage sig af, og direktøren havde bestemt ikke underdrevet, da han sagde, at der blev tale om en del ekstra arbejde. Vi skulle i gang med at udskifte alt fra visitkort til salgsmapper, så de nye kan være med til at slå virksomhedens nye navn fast.

Vores direktør, som altid har været meget afholdt af medarbejderne, og som indtil de barske tider med krise og angreb på vores markedsandel også har styret virksomheden dygtigt, var heldigvis blevet udnævnt til direktør også i den nye organisation. Han havde selvfølgelig fået udstukket nogle retningslinjer fra ejerne, men havde også på en række områder ret fri hænder.

Han ville som altid gerne være sparsommelig, så da vi på et møde skulle drøfte udskiftningen af alle vores tryksager, havde han på forhånd bedt mig om en nogenlunde præcis optælling af vores lager af den slags. Formålet var at vurdere, om vi bare kunne smide det hele ud, eller om vi i en overgangsperiode skulle bruge de gamle kuverter, som vi så kunne forsyne med selvklæbende labels a la dem her med det nye navnetræk på.

Min optælling afslørede, at vi faktisk lå inde med temmelig små beholdninger af det hele, så det var en ret nem beslutning, at resten skulle smides ud, når vi havde modtaget de nye fra trykkeriet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *